한반도 주변국들이 새 정부에 바라는 것

다음은 2013.1.25자 남북물류포럼 홈페이지에 실린 KoLoFo 칼럼을 전재한 것이다.
같은 내용이 2013.2.22자 천지일보 칼럼으로도 실렸다.

로스쿨의 계절학기 강좌로 개설한 “통일시대의 국제거래법” (영어)수업에 예상보다 많은 학생들이 참여했다.
크리스마스 휴일이 중간에 끼어 있음에도 많은 학생들이 수강한 것은 그만큼 북한과 통일 문제에 관심이 컸기 때문일 것이다.

어느 로스쿨 졸업생이 변호사가 되어 가상의 정책금융회사에 다니면서 통일에 대비한 프로젝트를 수행하는 것을 가정하고 몇 가지 워크숍 과제를 부여했다.
여러 학생들이 전에는 생각지도 못했던 한반도종단철도(TKR) 건설 재원을 국제금융시장에서 조달하는 방안이나 금융·경제의 측면에서 통일 후 북한주민들의 유이민화를 방지하는 방안을 학우들과 진지하게 연구하는 모습을 보고 우리 학생들에게 이런 자극(즉, 통일 관련 문제의 제기)이 필요함을 절감했다.
통일 문제는 “우리의 소원은 통일”이라는 구호로만 그쳐서는 안 된다.
각종 시나리오 별로 국민적 합의를 이루어나가면서 무엇보다도 끊임없이 주변 강대국들과 이해관계를 조율하여야 실현가능한 일이다.

이번 계절학기 영어 수업을 마치고 나서 복잡 미묘한 사안을 영어로 설명할 수 있어야 한다고 생각했다.
주변국들의 이해관계가 얽혀 있기에 우리들만의 논의로 그쳐서는 안 되고 기회를 얻는 대로 주변국들의 이해를 구하는 작업이 진지하게 병행되어야 하는 것이다.
필자가 운영하는 KoreanLII.or.kr 사이트에도 남북경협, 경제특구, 북한의 인프라 재건과 같은 항목을 20개 가까이 영어로 올려놓았지만 주관적인 의견개진은 따로 하는 편이 좋을 것 같다.
그래서 KoLoFo 칼럼을 이용해 강의할 때 못 다한 이야기를 영어로 펼쳐 놓고자 한다.
주변국을 포함한 국제사회에서 우호적인 여론조성도 남북관계 개선 못지않게 중요하기 때문이다.
그들을 설득하는 데 필요한 용어와 상황에 맞는 논리를 제공하는 것이 이 칼럼의 목적이다.

오늘은 주변국들이 새로 출범하는 박근혜 정부에 대해 남북관계 개선을 위해 무엇을 바랄 것인지 살펴보고자 한다.

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What the Neighboring Countries want the New S. Korean Government

Recently the issue of “unification cost” made headlines in South Korea. This kind of issue has been raised only inside the country.
For example, the Unification Ministry-initiated “unification jar” to raise the necessary funds could not draw citizens’ positive response nor international attention.
The blitz krieg-like launch of rocket ordered by Kim Jong-un made it clear that internationally concerted efforts is very important.

Now that President-elect Park Geun-hye is inaugurated next month, it will be on the top priority agenda how to solve the current government’s 5.24 measures, which have almost frozen the Inter-Korean relations, and how to establish the Inter-Korean dialogue with the new leader of North Korea.
These issues have to be settled from the global perspective.

When North Korea succeeded in launching the long-range missile, international strategists seemed to pay more attention to the Middle East including Syria and Iran than the Korean Peninsula.
Coincidentally the leaders in the Far East have been changed during the past years.
So President-elect Park may have more leeway than ever before. She may make a new rule of game.
It is also necessary for the new South Korean leader to accumulate trust each other, and to take efficient tactics of give-and-take each other.

It’s good to see gun fighters give way to competent negotiators.
To be sure, what South Korea wants is to stop the North Korea’s nuclear development.
By the way, neighboring countries cannot afford any abrupt contingency taking place in the North. In this connection, South Korea is required to take a clear-cut position that it should do its best to that end.
It was an irreparable loss that 5.24 measures have almost choked up the North-South dialogue channel. It’s a long way, but South Koreans must help North Korean brethren, and recover the fragile Inter-Korean economic cooperation.

It is wise that the new South Korean leader be cautious so that China and the United States may not be suspicious of her intention to take one-sided position as her predecessor, and maximize the interests of South Korea in between them. It would be necessary for Korean businesses to take significant part in the development projects staged in three North Eastern provinces of China. At the same time, humanitarian assistance to the North should be provided without any condition.

Most of all, such assistance in cash as being a cause of the U.S. suspicion should be made, in principle, in kind.
In this regard, either Trans-Korean Railway or Pipeline proposed by Russia should be taken into consideration in a positive way.
If Pyongyang regime turns out to be cooperative to the project, it would be entitled to electric supply on a concessional basis from hydroelectric power plants in West Siberia. The Russian government shall take charge of security of railway or pipeline.
As the Japanese abductees in the North are concerned, the South Korean government is required to do its best to settle the issue.

Against these backdrops, the conclusion is self-evident.
The controversial 5.24 measures unrelated with the North Korean nuclear program should be put aside rather than abandoned. Instead the humanitarian assistance could be developed gradually to full-fledged economic cooperation, which should be carried out “in kind”. No more assistance or support “in cash”, as far as possible, toward Pyongyang.
China should be convinced the South Korea’s attitude to be cooperative in every aspect.

In short, apart from the North Korean nuclear development program, the new government in Seoul is expected to confirm from now on its policy separating economy from politics.

[Korean text is also available. 한글판은 이곳에.]